tiistai 29. syyskuuta 2020

Ruokaa, taloutta ja autoilua - eri indeksejä

Miten vertailla eri maiden hintatasoa ja talouden tilaa? Eri maissa on käytössä eri valuutat ja tuotteet ovat erillaisia. Maiden välillä on hieman vaikea tehdä suoraa vertailua.

1980-luvulla brittiläinen The Economist -aikakauslehti kehitti eri maiden hintatasojen ja ostovoimien vertailuun tarkoitettu indeksin. Kyseessä on Bic Mac -indeksinä (tai hampurilaisindeksi) tunnettu vertailu, jossa nimensä mukaan verrataan Bic Mac -hampurilaisen hintaa eri maissa. Kyseinen hampurilainen on samanlainen ympäri maailmaa, ja McDonalds myy kyseistä tuotetta yli 120 maassa.

Maiden välisen talous- ja hintavertailun eli hinnan lisäksi indeksin avulla voi myös selvittää esimerkiksi kuinka kauan ihmisen pitää työskennellä saadakseen kyseinen tuote. Tai kuinka monta hampurilaista voisi ostaa maan bruttokansantuotteeseen verrattuna.


Maan taloudellisen tilanteen kuvaamiseksi on "kehitelty" monenlaisia indikaattoreita, jotka kertovat kuinka taloudessa menee. Onko menossa hyvä vai huono kausi jne. Eräs indikaattori on nk. taksi-indeksi. Kyseinen indeksi peilaa kansalaisten käytössä olevaa rahamäärää. Mikäli talous on hyvällä pohjalla ja rahaa käytettävissä, ihmiset käyttävät enemmän taksien palveluita. Mielestäni hieman "riskialtis" indeksi, vaikuttaa muutkin asiat kuin taloudelliset seikat. Esimerkiksi nykyinen tilanne (COVID-19/korona-epidemia) vaikuttaa myös taksien käyttöön. Eli vaikka rahaa olisikin, niin voiko sitä käyttää muiden rajoitteiden vuoksi.


Linkit ja lähteet
- Tilastokoulu: Tilastojen ABC, Tilastokeskus
- Suomi hävisi taas Ruotsille: Svedut voittivat 1200 hampurilaisella, Suomen kuvalehti 11.8.2016
- Big Mac -indeksi paljastaa: Näin kauan sinun pitää työskennellä hampurilaisen ostamiseksi, Keski-Suomi 10.4.2016

- "Taksi-indeksi" lupaa valoa talouteen – "Kaikki 1300 autoa olivat ajossa", Helsingin Uutiset 10.12.2016
- Taksi-indeksi ennustaa kireitä aikoja, Ilta-Sanomat/Taloussanomat 17.10.2008

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti